Cognitieve therapie

Bij deze vorm van therapie staat ons denken centraal. Hoe denken we over onze gevoelens? Als we steeds maar door een sombere bril kijken, worden we vanzelf wel somber. Bij de cognitieve therapie is het belangrijk om deze negatieve gedachten bij te stellen, te veranderen naar meer positieve gedachten. Als we al bang worden als iemand z'n voorhoofd fronst, moeten we aan de slag om te komen tot meer realistische opvattingen. Ons `denken' moet dus worden bijgesteld.

Gedragstherapie

Ook ons denken staat nog steeds centraal bij deze therapie. Hoe denken we over ons gedrag? Als we uit angst een straatje omlopen om maar niet langs dat zwarte gebouw te hoeven lopen, hoe reŽel is dat? Als we dat ommetje steeds maar weer blijven maken, dan neemt de angst alleen maar toe. Als we een zeer kort lontje hebben, waardoor we snel agressief worden, dan is het goed om daar eens over na te denken en dat gedrag te veranderen. En de therapie werkt. Het lukt ook om ons gedrag te veranderen.

Cognitieve gedragstherapie

Omdat gedrag en gevoelens zo door elkaar lopen en zowel cognitieve therapie als gedragstherapie allebei effectief zijn en ongeveer dezelfde manier van behandeling hebben, is langzamerhand een combinatie ontstaan van deze beide therapieŽn: de cognitieve gedragstherapie. Waarom denken we zo afwijkend? Waarom worden al bang als iemand z'n voorhoofd fronst? Volgens de grondlegger van deze therapie worden emotionele stoornissen zoals depressie in stand gehouden door `denkfouten'9. Ons geheugen zou foutieve overtuigingen en aannames herbergen. De kunst van de therapie is dan om deze vaste overtuigingen te veranderen.